Fremtiden som pilot

Det er svært at spå om fremtiden, men prognoser både indenfor og udenfor europæisk luftfart peger på en stor ekspansion af lufttrafikken, og i kombination med kommende meget store pensionsafgange, vil der også fremover være et stort behov for nyansættelser af unge kvalificerede piloter. Jf. prognoser fra Boeing og Airbus vil der blive brug for 500.000 nye piloter indtil 2033, hvilket er så stort et antal at der pt. ikke er træningsfacilieter nok til at leve op til det estimat. Pt. går ca. 90 % af vores piloter direkte ud og job i et luftfartsselskab indenfor de første 3-6 måneder efter endt uddannelse.

På grund af den generelle finansielle situation, har det gennem de sidste par år været svært for at mange at få finansiering, og det har resulteret i nogle meget små årgange. Det er til stor bekymring i branchen, som allerede nu ser mange aflyste afgange på grund af pilotmangel.

Status på piloter uddannet fra CAPA (december 2016) er, at blandt de ca. 80 elever vi har færdiguddannet de sidste par år, er 95% i job som pilot!


Kravet til nyansatte piloter, er grundlæggende en kvalitetsuddannelse, samt i noget omfang yderligere relevant flyveerfaring. CAPA lægger stor vægt på at gøre alt for at hjælpe de nyuddannede piloter videre ud i job. Bl.a sørger vi for at opretholde en god dialog med en lang række luftfartsselskaber, således vi konstant kan tilpasse uddannelsen til de behov branchen har i en professionel pilot. Ligeledes sørger vi for ekstra simulator tid før det første job interview uden ekstra beregning.

CAPA er auditeret og akkrediteret af Thomas Cook, SAS/Cimber, Lufthansa Cityline, Norwegian/OSM og Air Greenland. Aspiranter, der opfylder øvrige ansættelseskrav, kan søge direkte ind efter endt uddannelse i CAPA, uden at det generelle erfaringskrav til flyvetimer er opfyldt. En lang række selskaber accepterer derudover CAPA piloter direkte fra skolen, på baggrund af den generelle kvalitetsuddannelse de kommer med.

Her arbejder CAPA elever/instruktører:

SAS, Air Greenland, WOW Air, Cimber, DAT, Northflying, Ryan Air, Easy Jet, Fly Dubai, Gulf Air, Primera Air, Norwegian, Arik Air, Air Contractors, Bavarian, Air Berlin, Air Baltic, DHL, Star Air, IJM, Wizz Air, Thomas Cook, Atlantic Airways, Maximus, Jet4You, TUI, Safi Air, Cathay Pacific, Quatar Airways, Bremenfly, Emirates, Wideroe, Jet Time, Bio flight, Air Alsie, Irakian Airways, COWI, Sun Air, Regional Jet m.fl.

 
Her er hvad en 3. kl. elev forstiller sig hvad et pilot job indebærer:

"Når jeg bliver stor vil jeg være pilot, fordi det er skægt og let at finde ud af. Det er derfor at der findes så mange piloter, som at der flyver rundt i dag.
Piloter behøvs ikke gå meget i skole, de skal bare kunne lære at læse tal så de kan læse instrumenterne. Jeg tror, at de også skal kunne læse vejkort, så at de kan finde hjem hvis de farer vild.
Piloter skal være tapre, så de ikke bliver bange, når det er tåget, og man ikke kan se. Hvis en motor eller en vinge falder af, må de være rolige, så de kan finde ud af hvad de skal gøre. Piloter må have gode øjne, så at de kan se gennem skyerne, og de må ikke være bange for torden, for de er nærmere en vi er.
Den løn piloter får, er en anden sag, som jeg synes godt om. De tjener flere penge end de kan bruge. Det er fordi de fleste folk tror der er svært at flyve undtagen piloterne, som ikke gør det, fordi de ved hvor let det er.
Der er ikke meget som jeg ikke synes om, undtagen at piger kan lide piloter og alle stewardesser vil giftes med piloter, så at de altid må jage dem bort så de ikke er i vejen.
Jeg håber at jeg ikke bliver luftsyg, for jeg har været køresyg. Bliver jeg luftsyg, kan jeg ikke blive pilot, så må jeg arbejde"

 

En af dem der drømte om at blive pilot, og nu har udlevet drømmen er Luca. Læs hans historie her:

http://www.studentum.dk/studieguiden/jobsafari/pilot-8848