MCC/APS (Multi Crew Coorporation Course)

MCC kurset (Multi Crew Co-orporation Course) har 2 hovedformål; At virkeliggøre og forene den teoretiske viden (så som Human Performance and Limitations samt Cockpit Resource Management) med basic IFR flying skills, samt at træne flerpilot standard operation procedures med korrekte call outs og pilotroller, i såvel normale, som emergency situationer. Dette er under manuel-, semi-automatic- og automatic-flyvning.

Dertil kommer jet/turboprop handling, familarization, oplæring og udvikling af teamwork, assertiveness, empathy samt cockpit- og error management.

Piloterne vil deltage i alle fag i form af gruppeøvelser som PF (Pilot Flying) og PNF (Pilot Not Flying). De bliver instruerede gennem alle aspekter af MCC bl.a. ved hjælp af overheads, videoer af faktuelle hændelser og relevante scenarier, der gennemgås og analyseres. Der er i undervisningen plads til spørgsmål og diskussioner.

Hos CAPA har vi udvidet MCC til APS (Airline Pilot Standard), som er udviklet på baggrund af et ønske fra luftfartsindustrien om, at kommende piloter har en mere standardiseret og indgående træning i Multi Crew Co-operation, samt at træningen er mere SOP (Standard Operating Procedures) og Typerating relateret, således at træningen i langt højere grad er målrettet mod et pilotjobbet på et moderne trafikfly.
 
APS'et er en fordobling af et MCC kursus, og en integreret del af uddannelsen for alle piloter på CAPA. Kurset indebærer 40 timers XJ simulator, samt 2 ekstra teori dage i forhold til det klassiske MCC  kursus.
 

Kurset indebærer følgende:

• Jet performance including mass and balance

• Low visibility operation

• RVSM theory

• TCAS

• QRH NNC philosophy

• Technical course for the simulator

 

EKSTRA: UPRT (Upset Prevention and Recovery Training)

 11 lessons of that 6 are LOFT missions all performed on Mechtronix XJ B737 here are lesson highlights:

• Aircraft handling

• Cold weather operation

• Decompression

• Diversion

• EFIS familiarization

• EGPWS

• Engine failure, fire and severe damage.

• Engine wet, hot and hung starts

• General failures e.g GEN, APU, BLEED trip

• Low visibility operation

• One engine operations

• Pilot incapacitation

• RTO’s

• TCAS handling

• Use of AFDS

• Use of FMC

• Windshear Recovery

• Manual loadsheet and takeoff analysis are calculated by student for each lesson.

 

PRIS FOR EKSTERNE ELEVER: DKR 45.000,-